Frédéric Chopin had kleine handen

À propos: dit is een eerste artikel in de nieuwe categorie 'Ken Uw Klassiekers'. Regelmatig kom ik in contact met weetjes en tussendoortjes over de klassieke pianomuziek, zijn componisten en vertolkers. Kortom de kleine grote details, wil ik hier graag met u delen.

In het cd-boekje van de compilatie 'Frédéric Chopin - eerste kennismaking/integrale werken' (EMI Classics), een nietszeggende verzamelaar zou u denken, staat een prachtige tekst geschreven over de componist, zijn werk en leven. Naast uitleg over de verschillende stijlvormen waarin Chopin veeltallig componeerde (wals, mazurka, polonaise, ...) staat een belangrijke tekst over de kleine handen van Chopin, waarover ik elders nog niets had gelezen. Ik citeer:

Tijdgenoten zeggen dat Chopin (1810-1849) kleine handen had. Volgens pianisten had hij zelfs zoals de meeste mensen een zwakke vierde vinger. Chopin wist dat en schreef spottend in een brief dat hij er evenmin iets aan kon veranderen als aan de vorm van zijn neus. Pianist Stephan Heller was verbaasd: "Het was verbluffend om te zien hoe één van deze kleine handjes een derde van het klavier kon omspannen. Als de kaken van een slang die op het punt staat om een konijntje te verslinden."

De kleine handen van Chopin hebben ook tot misverstanden geleid. Zo meenden sommigen dat hij de kracht niet had om een sterke en zware passage lang vol te houden. Het tegendeel is waar: Chopin wilde dergelijke krachttoeren niet in zijn muziek. Zijn pianobenadering en interpretatie waren zo anders, zo ongewoon voor zijn tijd, dat men hem niet altijd kon volgen. Zijn luisteraars begrepen niet dat hij zich met opzet inhield, om meer effect in zijn interpretatie te leggen. De componist Saint-Saëns zag het juist: "Chopin is geen krachtpatser. Hij geeft de voorkeur aan soepel spel, dat daarom echter nog niet minder energiek hoeft te zijn."

Vorige
Vorige

Ivoren toetsen herstellen

Volgende
Volgende

De Kleine Ring