Yannick Wijnants en Atelier Herkenrode

De naam ‘Atelier Herkenrode’ ontstond in 2014 in het voormalige Refugehuis van Herkenrode, hartje Hasselt. Ik betrok er mijn allereerste pianoatelier voor onderhoud, herstellen en stemmen van moderne & historische piano's en concertvleugels.

De abdij zelf inspireerde mij door haar tastbare geschiedenis en de bekwame manier waarop ze gerestaureerd was. Ik kreeg respect en aanmoediging om me in te zetten voor het historische muzikale erfgoed. Die naam staat nu voor de werkwijze waarmee ik historische en moderne piano’s restaureer: tradities, artisanaliteit, vakmanschap.

 
 

Parijs, yannick en de piano

- niet dichtbij de bron maar er helemaal in -


Na een opleiding tot restaurateur in België, belandde ik via een Erasmusbeurs voor jonge ondernemers in Parijs en specialiseerde me er gedurende drie jaar in gerenommeerde ateliers tot ambachtelijk vakspecialist.

Dichter bij de bron van het Franse artistieke en muzikale gedachtegoed kon ik niet zitten. De Parijse cultuur, het historische erfgoed dat me er omringde, de Parijse manier van leven, het denken en doen vormden me en gaven op beslissende wijze richting aan mijn aanpak bij het restaureren van Franse piano’s.

De geschiedenis van de piano ligt er immers om iedere hoek.

Toptechnologie en vlekkeloos vakmanschap speelt hier een rol. Museale technieken, geteste kwaliteitsmaterialen, viltsoorten of oude lijmen die vroeger gebruikt werden, spelen de hoofdrol bij de nauwgezette restauratiewerkzaamheden.

Naast hergebruik van originele onderdelen zoeken we ook donoronderdelen van verwante instrumenten. Ofwel worden componenten in kopie natuurgetrouw nagemaakt. Doel is altijd je piano zijn juiste authentieke klank en karakter teruggeven. Alleen dat heeft zin. 

Onze authentieke benadering geeft je piano als plus een lange levensduur en een toekomstige meerwaarde.

over vakmanschap ≫

Beeldhouwkunst en handwerk

- de discipline om met mijn handen te denken -


De kracht van mijn werkwijze ligt in mijn kennis van en respect voor materialen en het experiment. De specifieke klank in al zijn echtheid tevoorschijn laten komen.

Zo hebben mijn studies beeldhouwkunst me geleerd om te luisteren naar het materiaal dat ik in handen heb. Restaureren is net als beeldhouwen een onafgebroken zoektocht om tot de essentie te komen. En bovenal heeft de lange opleiding in die kunstdiscipline me geleerd om met mijn handen te denken, essentieel om aan een piano te werken. 

Durven experimenteren brengt me tot het besluit dat de juiste keuze en bemeestering van het gegeven materiaal uit zichzelf het historisch correcte klankbeeld dicteert. Ook vergelijkend en historisch bestuderen van bouw en mechanieken van historische piano’s in instrumentenmusea of collecties kan van tel zijn.

De kern van wat restaureren is, ligt vervat in wat ik in Parijs altijd te horen kreeg: ‘restaureren doe je altijd met de zuivere geste’.  Atelier Herkenrode - geleid door Yannick Wijnants - plaatst zich in de conservatie en restauratie van Europees cultureel en historisch muzikaal erfgoed.

‘Le maître se montre dans la limitation.’