Boedapest, stad van Franz Liszt

Het Liszt Ferenc Memorial Museum, tegenwoordig de 'oude academie'

In de lente van 2018 reisde ik enkele dagen af naar Boedapest in Hongarije. 

De geest van componist Franz Liszt (1811-1886) hangt er nog steeds rond te dwarrelen na meer dan een eeuw. Voornamelijk het Liszt Ferenc Memorial Museum en de Liszt Academy blijven walhalla's voor iedereen die dichter wil raken bij de essentie van het fenomeen Liszt.

Het mysterie rond de sterpianist - een echte vedette tijdens zijn leven - werd alleen nog groter toen ik voet zette in zijn vertrek op het eerste verdiep van de 'oude academie' (nu het Memorial Museum) waar hij de 6 laatste jaren van zijn leven doorbracht. Als oprichter van de academie gaf hij er les maar vroeg er nooit een cent voor in de plaats. In ruil hiervoor kon hij er kosteloos verblijven.

Tussen de talloze unieke klavierinstrumenten die ofwel op zijn aanvraag werden vervaardigd, ofwel hem werden aangeboden door klavierbouwers, stond ook een onopvallende Bösendorfer-vleugel, maar wel een heel speciale. Dit instrument met Weens mechaniek was de piano waar Liszt zijn lessen op gaf. De kennis, ervaring en kunst werden dus via dit instrument doorgegeven. Volgens wat ik kon waarnemen was het instrument degelijk gerestaureerd, en men kon mij vertellen dat de piano bij gelegenheden nog steeds bespeeld wordt.

Misschien verklapt dit iets over de verschillende soorten mechanieken waarmee Liszt in zijn tijd in contact kwam? En op welke manier die invloed hadden op zijn pianospel. Dit is een interessante vraag. Het Weens mechaniek werkt gedeeltelijk anders dan het hedendaagse vleugelmechaniek en dus om een aangepaste speelstijl vraagt voor een vloeiend pianospel.

De Bösendorfer-vleugel waar Liszt les op gaf

Het componeerbureau, voorzien van een uitschuifbaar drie-octaafs studieklavier, door Bösendorfer ontwikkeld speciaal voor Liszt

Vorige
Vorige

Bijzondere vrouwen aan de piano: Maryla Jonas

Volgende
Volgende

Ivoren toetsen herstellen