Terugblik Dag van de Ambachten 2019

Voor deze editie van de Dag kon je twee identieke vleugels bekijken in het atelier.

 

Piano Pleyel

Aan de ene kant stond de vleugelpiano van Vlaams componist Peter Benoit (1834-1901), gebouwd in 1884 door Pleyel in Parijs. Het instrument verkeert in ongerestaureerde staat.

Daarnaast stond een identieke Pleyel-vleugel uit 1885, maar in volledig gerestaureerde toestand.

Het bood de bezoeker een unieke kans om van heel dichtbij het resultaat van een pianorestauratie te zien. De kwaliteit van het instrument vindt opnieuw een levende stem en eindeloos speelplezier, en dit opnieuw voor decennia lang.

 

Het ambacht

Trouw blijven aan de ideeën van de pianobouwer, kennis over handvaardigheid en oude technieken, of de zoektocht naar kwaliteitsvol leder en vilt. Dit zijn enkele werkzaamheden van de pianorestaurateur die nog amper geweten zijn.

In een wereld van wegwerp en snelle communicatie is het makkelijk te vergeten dat ambachten nog steeds nodig zijn. Niet alleen de kennis maar ook de ervaring die nodig is om kwaliteitsvol handwerk te leveren is een toewijding voor het leven. Want voornamelijk het beoefenen van een ambacht zorgt er voor dat kennis niet verloren zal gaan in de evolutie der tijd.


Een ode aan de intelligentie der handvaardigheid,
want handen kunnen doen zonder te denken,
en dat is onvervangbaar.


Vorige
Vorige

Bijzondere vrouwen aan de piano: Yvonne Lefébure

Volgende
Volgende

Dag van de Ambachten 2019