H. Förster & Co ¼ - Huis Herman Teirlinck-Museum - 2021

Leipzig, Duitsland, circa 1915-1920, serienummer 14732


De Förster, eind WO1 in Leipzig uit de fabriek gerold, was voorheen al fors ingrijpend onder handen genomen maar naar hedendaagse principes. Een vloek voor dit instrument. Het snaarwerk en de hamervilten verving men toen onfortuinlijk met hedendaags materiaal evenals de dempervilten en enkele onderdelen in het mechaniek. De restauratie, aan Atelier Herkenrode toegewezen, was een hele uitdaging. Het instrument was sterk verwaarloosd en mijn werk richtte zich op het opnieuw volmaakt bespeelbaar maken naar zijn originele staat en klankeigenschappen.

  • Oude glorie verdient het beste
    Enerzijds moesten noodgedwongen de vernieuwde besnaring en technische ingrepen in de mechaniek behouden blijven, anderzijds was het de opdracht de piano in zijn oude glorie te herstellen. Mijn restauratie omvatte herstellingen en reconstructies aan klavier, mechaniek, dempers en pedaalmechanisme volgens de aloude ambachtelijke methode met recuperatie van de originele onderdelen. Roestvorming op kritische mechanische onderdelen werd aangepakt. Losse verbindingen herstelde ik met natuurlijke lijmen. De aanwezige hamerbevilting werd gepuimd en nauwgezet geïntoneerd.


    Eminente eigenaren
    Het was een extra motivering de piano opnieuw te laten spreken en ademen zoals hij honderd jaar geleden klonk. Hij had immers onder de vingers van enkele indrukwekkende eigenaren gezongen. Tijdens het interbellum behoorde hij toe aan Eugène Ysaÿe, de succesrijke violist naar wie de Belgische Koningin Elisabeth haar klinkende muziekconcours eerst vernoemde.

    Later belandde hij in handen van Frederik Devreese, bekend componist, producer en dirigent bij de BRT. Nu staat hij definitief in het Huis Herman Teirlinck, het museum van de grote Vlaamse schrijver en podium voor hedendaagse kunsten, waar deze piano muzikaal zijn beste beentje voorzet.

    De Förstervleugel is op 24 november 2021 door het Herman Teirlinck-huis (literair museum en kunstencentrum) plechtig geïnaugureerd met een concert door Jos Van Immerseel.

Vorige
Vorige

Erard N°1 - Jos van Immerseel

Volgende
Volgende

Pleyel n°1 - Museum Vleeshuis Antwerpen