Pleyel n°1 - Museum Vleeshuis antwerpen - 2019-2020

Parijs, Frankrijk, 1884, serienummer 86193


Voor de Pleyel n°1 ‘piano de concert’, vleugellengte 2m65, sinds 1967 deel van de museumcollectie Vleeshuis Antwerpen, was een allesomvattende aanpak nodig. Het instrument was intensief gebruikt en had duidelijke gebruikssporen. Maar zijn potentieel was het waard. Het restauratieproject had tot doel het instrument in een perfect werkende conditie af te leveren, zoals het ooit bedoeld was om te spelen en te klinken. En bedoeld om het voortaan door jonge musici te laten bespelen.

  • Historische restauratie: terug naar de oorsprong
    Kunst was alle kwaliteiten van deze legendarische Franse piano optimaal te herwaarderen, in zijn vroegere toestand te herstellen en alle onderdelen tot een karakteristieke Franse klank harmonieus te laten samenwerken. Mét behoud van de historiciteit en authenticiteit van het unieke concertinstrument van een merk dat Chopin nauw aan het hart lag. 

    Dit project betrof een pure totaalrestauratie. Alle onderdelen, alle mechanieken werden minutieus onder handen genomen. Voorgaande ondoelmatige interventies en reparaties aan mechaniek, klavier en snaarwerk werden rechtgezet. 


    Restauratie is circulair ondernemen
    Originele Pleyel-onderdelen uit het instrument verdwenen, werden na zoektocht in Parijs gerecycleerd. Ook de donor-Pleyel, in Lelystad, Nederland getraceerd, gaf uitkomst door onderdelen voor de Benoit-vleugel te recupereren. Over het oude hamervilt gaf het KIK-IRPA (Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium) na microscopisch onderzoek een haarfijn advies. In Engeland werd vilt volgens oude technieken voor dezelfde materiaaleigenschappen speciaal op de juiste kleur gefabriceerd.

    Het Gustav Lyon mechaniek, gepatenteerd in 1893, en later ingebouwd door Pleyel in deze vleugel, werd minutieus gerestaureerd en soepel afgeregeld met een licht toucher voor het echte ‘jeu perlé’.  Kortom Atelier Herkenrode leverde een puur staaltje van historische getrouwheid en circulaire bedrijfsvoering af!

    De Pleyel-concertvleugel wordt nu voor studie en opnamen gebruikt. 


    Peter Benoit, een muzikale pionier met een Franse piano
    De Benoit-vleugel is een bijzonder project. Museum Vleeshuis te Antwerpen, het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en het Peter Benoit Fonds zetten in 2018 samen de schouders onder het restauratieproject van de Pleyel-concertvleugel uit 1884. Dat instrument behoorde in de eerste helft van 20ste eeuw aan componist Peter Benoit (1834-1901) toe en draagt dus een bijzondere culturele en authentieke betekenis voor het muziekleven in Vlaanderen. 

    Atelier Herkenrode wist de adviescommissie te overtuigen met een gedetailleerd en realistisch plan van aanpak, een goed aanvoelen van de erfgoedbezorgdheden van het museum, en een grote bereidheid tot voortdurende dialoog met de begeleidingscommissie. 

    De concertvleugel is op 24 mei 2022 door het Benoit-fonds en Museum Vleeshuis Antwerpen voor het grote publiek geïnaugureerd. De inspeling werd de fameuze pianist Jozef De Beenhouwer in handen gegeven. Een memorabel concert.

Vorige
Vorige

Förster - Huis Herman Teirlinck-Museum